[Tut 12 - Design Pattern] Builder Pattern
Builder Pattern là gì?
Builder Pattern xây dựng một đối tượng phức tạp bằng cách sử dụng các đối tượng đơn giản và sử dụng tiếp cận từng bước. Đây là loại design pattern thuộc creational pattern, mô hình này cung cấp một trong những cách tốt nhất để tạo ra một đối tượng.
Một lớp Builder xây dựng các đối tượng bước cuối cùng bước. Đối tượng Builder độc lập với các đối tượng khác.
Step 1:
Create an interface Item representing food item and packing.
Item.java
Packing.java
Step 2:
Create concreate classes implementing the Packing interface.
Wrapper.java
public class Wrapper implements Packing {
Bottle.java
Step 3:
Create abstract classes implementing the item interface providing default functionalities.
Burger.java
ColdDrink.java
Step 4:
Create concrete classes extending Burger and ColdDrink classes
VegBurger.java
ChickenBurger.java
Coke.java
Pepsi.java
Step 5:
Create a Meal class having Item objects defined above.
Meal.java
Step 6:
Create a MealBuilder class, the actual builder class responsible to create Meal objects.
MealBuilder.java
Step 7:
BuiderPatternDemo uses MealBuider to demonstrate builder pattern.
BuilderPatternDemo.java
Step 8:
Verify the output.
Builder Pattern xây dựng một đối tượng phức tạp bằng cách sử dụng các đối tượng đơn giản và sử dụng tiếp cận từng bước. Đây là loại design pattern thuộc creational pattern, mô hình này cung cấp một trong những cách tốt nhất để tạo ra một đối tượng.
Một lớp Builder xây dựng các đối tượng bước cuối cùng bước. Đối tượng Builder độc lập với các đối tượng khác.
Step 1:
Create an interface Item representing food item and packing.
Item.java
public interface Item {
public String name();
public Packing packing();
public float price();
}
Packing.java
public interface Packing { public String pack(); }
Step 2:
Create concreate classes implementing the Packing interface.
Wrapper.java
public class Wrapper implements Packing {
public class Wrapper implements Packing { @Override public String pack() { return "Wrapper"; } }
Bottle.java
public class Bottle implements Packing { @Override public String pack() { return "Bottle"; } }
Step 3:
Create abstract classes implementing the item interface providing default functionalities.
Burger.java
public abstract class Burger implements Item { @Override public Packing packing() { return new Wrapper(); } @Override public abstract float price(); }
ColdDrink.java
public abstract class ColdDrink implements Item { @Override public Packing packing() { return new Bottle(); } @Override public abstract float price(); }
Step 4:
Create concrete classes extending Burger and ColdDrink classes
VegBurger.java
public class VegBurger extends Burger { @Override public float price() { return 25.0f; } @Override public String name() { return "Veg Burger"; } }
ChickenBurger.java
public class ChickenBurger extends Burger { @Override public float price() { return 50.5f; } @Override public String name() { return "Chicken Burger"; } }
Coke.java
public class Coke extends ColdDrink { @Override public float price() { return 30.0f; } @Override public String name() { return "Coke"; } }
Pepsi.java
public class Pepsi extends ColdDrink { @Override public float price() { return 35.0f; } @Override public String name() { return "Pepsi"; } }
Step 5:
Create a Meal class having Item objects defined above.
Meal.java
import java.util.ArrayList; import java.util.List; public class Meal { private List- items = new ArrayList
- (); public void addItem(Item item){ items.add(item); } public float getCost(){ float cost = 0.0f; for (Item item : items) { cost += item.price(); } return cost; } public void showItems(){ for (Item item : items) { System.out.print("Item : "+item.name()); System.out.print(", Packing : "+item.packing().pack()); System.out.println(", Price : "+item.price()); } } }
Step 6:
Create a MealBuilder class, the actual builder class responsible to create Meal objects.
MealBuilder.java
public class MealBuilder { public Meal prepareVegMeal (){ Meal meal = new Meal(); meal.addItem(new VegBurger()); meal.addItem(new Coke()); return meal; } public Meal prepareNonVegMeal (){ Meal meal = new Meal(); meal.addItem(new ChickenBurger()); meal.addItem(new Pepsi()); return meal; } }
Step 7:
BuiderPatternDemo uses MealBuider to demonstrate builder pattern.
BuilderPatternDemo.java
public class BuilderPatternDemo { public static void main(String[] args) { MealBuilder mealBuilder = new MealBuilder(); Meal vegMeal = mealBuilder.prepareVegMeal(); System.out.println("Veg Meal"); vegMeal.showItems(); System.out.println("Total Cost: " +vegMeal.getCost()); Meal nonVegMeal = mealBuilder.prepareNonVegMeal(); System.out.println("\n\nNon-Veg Meal"); nonVegMeal.showItems(); System.out.println("Total Cost: " +nonVegMeal.getCost()); } }
Step 8:
Verify the output.
Veg Meal Item : Veg Burger, Packing : Wrapper, Price : 25.0 Item : Coke, Packing : Bottle, Price : 30.0 Total Cost: 55.0 Non-Veg Meal Item : Chicken Burger, Packing : Wrapper, Price : 50.5 Item : Pepsi, Packing : Bottle, Price : 35.0 Total Cost: 85.5
Nhận xét
Đăng nhận xét